lørdag 15. september 2012

Engla skuldervarmer.


Engla skuldervarmer.
Til denne deilige skuldervarmeren har jeg brukt ca. 200 g BabySilk fra Du Store Alpakka.
Rundpinne nr. 4.
Skuldervarmeren er enkel å strikke. Garnet jeg har valgt er mykt og varmt og lett.
Størrelsen på skuldervarmeren gjør at den faktisk godt kan brukes under en litt romslig vinterjakke.

Begynn med å legge opp 40 masker og strikk rillestrikk. Dvs, strikk alle pinner rett.
Ta alltid 1. maske løst av vrangt.
Strikk til arbeidet måler ca. 120 cm.
Fell løst av og sy de to endene sammen.

Kanten nede lages ved at det plukkes opp ca. 180 m.
Nå strikkes det glattstrikk rundt på rundpinnen. OBS på 1 runde økes det til dobbelt antall masker ved å strikke 2 masker i hver maske. Ca. 360 masker.
Strikk videre til kanten måler 8 cm og fell deretter løst av.

Rullekanten oppe lages ved å plukke opp ca. 180 masker.
Strikk 4 runder glattstrikk.
Lag deretter en hull rad; *strikk 5 masker, strikk 2 masker rett sammen, lag et kast *.(Gjenta *-*hele omgangen)
På neste runde strikkes det glattstrikk og alle kastene blir nye masker.
Strikk 3 omganger til og fell løst av.

Fest alle tråder og tre et silkebånd eller to gjennom hullraden.

Lykke til! Har du spørsmål til oppskriften? Ta gjerne kontakt med meg: jorunholmen@gmail.com

8 kommentarer:

  1. Så lekker denne skuldervarmeren ble. Ser myk og god ut, og fargen passer jo til det meste.

    SvarSlett
  2. Nydelig skuldervarmer :)
    Og så snill du er som deler oppskriften for denne skal eg spørre min
    kjære mamma om hun kan lage til meg :)
    Denne må være god å ha når snø'en kommer!

    SvarSlett
  3. Rigtig fin skuldervarmer og tak fordi du deler mønstret med os :-). Sådan en lækker blød sag kunne jeg godt tænke mig at strikke.
    Blev glad for din hilsen på min blog.

    SvarSlett
  4. Den ser herlig ut.. ikke for stor.. Hermed en slik nå utover høsten..

    SvarSlett
  5. Så NYDELIG den var!! Elsker grått.

    SvarSlett
  6. Hej! Ser att det var länge sedan jag tittade in hos dej också. Så mycket fint du har stickat. Blir sugen på att plocka fram stickorna och garn nu när höstmörkret kommer allt tidigare på kvällen. Din pölsegryta verkar lätt och god så kanske jag provar den också.
    Roligt att du blir inspirerade av mina vävar. Tyvärr kan jag inte välja vad jag vill väva just nu, utan det är beställningar som styr. Det är väldigt avslappnade och skönt att sitta i vävstolen och skapa, så lycka till på tisdag kväll.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  7. Så fin den var, og takk for at du deler oppskrift!
    Ønsker deg en fin ny uke!
    Klem T

    SvarSlett